Slovensko ako turistická destinácia je na tom čoraz horšie

Svetové ekonomické fórum vydalo pred niekoľkými dňami opäť štúdiu konkurencieschopnosti v turizme The Travel & Tourism Competitiveness Report, ktorá vychádza každé dva roky. Opäť s nelichotivým výsledkom pre Slovensko.

Slovensko sa v rebríčku 141 krajín z celého sveta stále prepadáva – po 38. mieste v roku 2007, 46. v 2009, 54. v 2011 a 2013 skončilo v hodnotení 2015 doteraz najhoršie, na 61. mieste. Horšie z európskych krajín dopadlo už len Rumunsko, Macedónsko a Srbsko. Susedia Slovenska skončili podstatne lepšie – Česko na 37.mieste, Maďarsko na 41. a Poľsko 47.

Správa vždy hodnotí desiatky faktorov, ktoré súvisia s rozvojom turizmu a sú rozdelené do troch oblastí – Právny rámec pre cestovanie a turizmus, Infraštruktúra, Ľudské zdroje, prírodné a kultúrne bohatstvo. Vyhodnocujú sa kvantitatívne údaje, ktoré dodali svetové odborné organizácie a experti a tiež kvalitatívne údaje, vychádzajúce z odpovedí na otázky, na ktoré odpovedali ľudia, ktorí majú rozhodujúce slovo v hospodárstve tej-ktorej krajiny – najmä biznismani a investori.

Najlepšie Slovensko dopadlo tak ako minule v kategórii Zdravie a hygiena, kde sa hodnotia hygienické podmienky a dostupnosť zdravotnej starostlivosti (14.miesto na svete), potom v hodnotení životného prostredia a ochrany krajiny (33.) dostupnosti internetu a mobilnej siete ( 37.) a turistickej a cestnej infraštruktúre (zhodne 43.miesto).

Naopak veľmi zle sme podľa správy Svetového ekonomického fóra na tom v rozvoji leteckej dopravy a infraštruktúry (129.), hodnotení podnikateľského prostredia v turizme (112.), pričom v odvodovom zaťažení zamestnávateľov sme 136. na svete a tiež v kategórii Aká dôležitosť je v štáte turizmu pripisovaná je Slovensko na 102. Mieste.

Vláda mu venuje pozornosť, ktorá nás zaradzuje na 136. miesto na svete a v hodnotení efektívnosti marketingových kampaní, ktoré majú do krajiny prilákať zahraničných návštevníkov, sme dopadli podobne – 135. miesto zo 141. štátov.

Na čele rebríčka prišlo po rokoch k zmene. Víťaza posledných ročníkov, Švajčiarsko vystriedalo Španielsko, Švajčiarsko kleslo na 6. miesto. Hlavnou príčinou je uvoľnenie kurzu švajčiarskeho franku, ktoré výrazne znevýhodnilo švajčiarsku turistickú brandžu. Druhé skončilo Francúzsko a tretie Nemecko.

Ako konštatuje rakúsky odborný portál venovaný turizmu www.travel4news.at, Nemecku pri udržaní pozície pomohlo zníženie DPH v niektorých turistických službách z 19 na 7 percent, čo pomohlo investíciám a inováciám v tejto brandži a zvýšeniu konkurencieschopnosti.

„Turisticky úspešné krajiny ako Taliansko, Španielsko a Francúzsko zostávajú pri 10-percentnej DPH za služby, čo zodpovedá jasnému odporúčaniu Európskej únie, držať DPH pri službách na nízkej úrovni. Odráža sa to aj v ich postavení v rebríčku, Španielsko sa dostalo zo štvrtého miesta na 1., Francúzsko zo 7. na 2. a Taliansko z 28. na 8. Naopak Rakúsko vypadlo z prvej desiatky a je 12., čo je dôsledkom aj úmyslu vlády zvýšiť DPH v službách z 10 na 13 percent,“ konštatuje portál. Pre porovnanie – na Slovensku je DPH za služby stále 20 percentná.
Scan1[1]Scan10001[1]